Concertverslagen

Kerstconcert 2018

Het kerstconcert, traditiegetrouw in de kapel van Sint Catharina trok weer veel bezoekers. De kapel zat helemaal voor bezoekers, de koren moesten zich terugtrekken in de “coulissen” op momenten dat zij niet zongen.

Fortissimo opende met onder andere Stille Nacht en Susa Nina. Onze dirigent Kristin Roland zong de solopartij. Dit wordt zeer gewaardeerd door de toehoorders.
Mea Dulcea volgde met liederen van Busto en Fauré. Erg mooi gezongen.
Het is altijd feest als Fortissimo en Mea Dulcea samen zingen. Succesnummers als The Lamb van Tavener, het Ave Maria van Rachmaninov en de Cantique van Jean Racine van Fauré, maar ook het Abendlied van Rheinberger werden ten gehore gebracht.

In de pauze bracht ons koorlid Piet Coppens het Cambodja-project van Anja van der Lienden voor het voetlicht. Anja is vrijwilliger in een scholingsproject in Pradak. Er is veel geld nodig om hieraan gestalte te geven. De opbrengst van de vrijwillige collecte ging dit jaar naar dit project.

Heel bijzonder was het optreden van Kristin Roland en de dirigent van Mea Dulcea, Ted van der Heijdt, die haar op piano begeleidde. Kristin zong liederen van Fauré en Reger. Dit viel erg in de smaak van de bezoekers.

Mea Dulcea volgde met stukken van onder andere Tavener en Debussy, Fortissimo met Otsje Nash en enkele traditionele kerstliederen.

Ding dong! Merrily on high en We wish you a merry Christmas waren de afsluiting van het prachtige concert.

Het jubileumconcert op 17 november was een grandioos succes.
Er waren bijna 300 betalende bezoekers en een onbekende aantal “Vrienden van Fortissimo”, die gratis toegang hadden. Dan nog de 65 uitvoerenden en daarmee zat de kerk goed vol.

Het podium stond voor het Ibachorgel. De bezoekers zaten met de rug naar het priesterkoor, waar om precies 20.00 uur het Bergen op Zooms Blazersensemble o.l.v. Rien de Jongh, met een daverende fanfare het concert opende.

De onderdelen van het programma, het complete boekje vindt u in een vorig bericht, werden door Ward Warmoeskerken op humoristische wijze aan elkaar gepraat, waarbij hij niet schroomde om toespelingen te maken op de vrij hoge gemiddelde leeftijd van de mannen van Fortissimo.

Fortissimo, o.l.v. Kristin Roland, begon met zeer ingetogen stukken: Skolion van Seikilos  van Badings en De Profundis van Pärt. Dat kreeg een vervolg toen Fortissimo en Mea Dulcea samen zongen: Locus Iste van Bruckner, O magnum mysterium van Lauridsen en het Abendlied van Reinberger. Fortissimo en Mea Dulcea vormen bij gelegenheid samen een prima gemengd koor. Vaak is de bezetting van de mannenpartijen in gemengde koren te klein. Als deze twee koren samen zingen ligt een beetje anders; de balans is erg goed.
Mea Dulcea hield de stemming vast met het Salve Regina van Busto en Beau Soir van Debussy.

Daarna viel het licht op het prachtige Ibachorgel. Janno den Engelsman speelde het Toccata van Muschel. Geweldig! Meike Warmoeskerken assisteerde hem bij het bladeren van de partituren en het bedienen van de vele registers.
Heel verrassend was daarna het samenspel van het Bergen op Zooms Blazersensemble en het Ibachorgel tijdens de uitvoering van Jesu, nun sei gepreiset van J.S. Bach.
Het Ensemble sloot voor de pauze af met You’ve got a friend van Carole King en Over the rainbow Harold Arlen. Herkenbaar en erg mooi gespeeld.

Na de pauze opende Mea Dulcea, o.l.v. Ted van der Heijdt prachtig met het Ave Maria van Busto, gevolgd door Nuit d’etoiles van Debussy.
En weer stonden beide koren op het podium: De Cantique de Jean Racine van Fauré slaat altijd goed aan bij de bezoekers. Verrassend waren To the hills and the vales van Purcell en O mistress mine van Badings. De twee dirigenten wisselden elkaar af.

De bezoekers genoten zichtbaar van de medley van nogal verschillende stukken die Fortissimo in de loop der tijd heeft gezongen. Logisch die verwondering, want Fortissimo waagde zich aan wat beweging. Er werden al zingend toneelstukjes opgevoerd en het koor werd plotseling een dubbelkoor. Rien de Jongh, naast een gedreven dirigent, ook musicus op onder andere de piano, begeleidde het koor en speelde intermezzo’s. Werner Schoutens roerde de trom en de pauk, wat hij ook deed bij bijvoorbeeld het De Profundis. De medley was heel leuk om te doen en wij nemen aan, ook om te zien.

Janno den Engelsman liet horen wat het Ibachorgel in zijn mars heeft, bij de uitvoering van de Prélude van Dubois. Er wéér klonk daarna het samenspel van blazers en orgel. The great gate of Kiev van Mussorgsky stond garant voor een passend slot van het concert.

Hoewel, Bergen op Zoom zou Bergen op Zoom niet zijn als aan het slot van het concert níet samen met de bezoekers, het Merck toch hoe sterk van Valerius gezongen zou worden. Dat gebeurde dan ook op overtuigende wijze.

Ben de Groot, onze voorzitter, sloot af met een dankwoord aan de bezoekers, de deelnemers en natuurlijk de sponsoren en subsidiegevers, de Vrienden van Fortissimo, de jubileumcommissie en het facilitair bedrijf.

Met name ook het facilitair bedrijf voor het perfect gebouwde podium en de voortreffelijk verlichting in de kerk. De bij het programma passende, steeds wisselende verlichting, zorgde voor de juiste sfeer.

 

Het optreden van Fortissimo tijdens Middelburg Vólkoren was een overweldigend succes.

Op speciaal verzoek van de Doopsgezinde kerk zongen wij zondagochtend tijdens de kerkdienst. Een warme ontvangst met koffie viel ons ten deel. En korte repetitie met de organist voor twee speciaal ingestudeerde liederen ging aan de kerkdienst vooraf.

Tijdens de dienst zongen wij enkele spirituals, het otsje nash, maar ook flos carmeli. De dominee hield het kort, maar ging heel goed in op wat wij ten gehore brachten.

 

 

 

 

 

Tijdens het eerste eigenlijke concert, óók in de Doopsgezinde kerk zongen wij een totaal ander repertoire: o.a. Der Tummler, Blow the man down, La Fanfare du printemps en Drie meneren in het woud. De tekst van het laatste nummer is van Annie M.G. Schmidt.

Later in de middag was er een optreden in de Gasthuiskerk. De kerk was bomvol. Ook hier weer een ander repertoire; er zijn tenslotte mensen die in de gaten houden waar Fortissimo optreedt. Die zagen wij ook terug bij dit tweede optreden. Een gevarieerd programma met De Postillon, Die Nacht, het Jägerchor en ook hier Drie meneren in het woud. Vooral de Postillon, met voor Zeeuwen herkenbare plaatsnamen en toponiemen, wekte veel enthousiasme.

Het was een prachtige dag. Stralend weer, heerlijke terrassen en overal muziek. De organisatie van dit feest was geweldig. Wát een werk is het om dit alles in goede banen te leiden. Hulde!

Fortissimo is een vriendenclub. De meesten hadden de gelegenheid om samen te eten. Daarvoor streken wij neer bij Shangri-la aan het Westerscheldeplein. Het is een “all you can eat”, maar wel één met lekkernijen van de allerhoogste kwaliteit. Daar ging ons feestje nog even door.

De koorreis van Fortissimo 11, 12 en 13 mei naar Trier was een geweldig succes.

Heel goed voor de koor”familie”. De vriendschapsband werd stevig aangehaald. De prestaties stemden tot grote tevredenheid, zowel bij het publiek als bij dirigent en koor.

De heenreis verliep voorspoedig en we hadden stralend weer. Het hotel in het centrum van de stad was een prima uitvalsbasis voor de concerten en de bezoeken aan de stad. Zoals verwacht was het in het Hemelvaartweekend erg druk; we hadden zowel in de kerken als daarbuiten niets te klagen over de belangstelling.

De eerste dag beschikten wij over een een stadsgids tijdens onze tour langs de Basilika en de Dom. In de Basilika hadden wij ons eerste optreden. Recht tegenover het indrukwekkende orgel dat in 2014 is ingewijd.

Daarna volgde een optreden in de Dom. Wat een akoestiek! En wat een nagalm! Het slotakkoord van het Otsje Nash klonk zeker 5 seconden na. Het publiek was zeer onder de indruk.

Tijd voor ontspanning: een terrasje pikken, lekker eten en weer een terrasje, al dan niet voorafgegaan door een stevige avondwandeling langs verlichte monumenten en de oever van de Moezel met de antieke hijskranen.

De tweede dag, zaterdag, bracht de bus ons naar Saarburg. Een prachtige stadje, met als belangrijkste bezienswaardigheid een complex van drie watermolens middenin de stad. Bediend vanuit één “waterval” waren daar een oliemolen, een volmolen (van wol vilt maken) en een eekmolen (eek uit schors van eik t.b.v. de leerlooierij).

In de middag waren wij terug in Trier voor een optreden in de Liebfrauenkirche. We werden met open armen ontvangen door de daar aanwezige gidsen. Heel bijzonder is dat de Gotische Basiliek tegen de Romaanse Dom aangebouwd is. De Basiliek heeft een ronde vorm. De kapellen staan in een straal rond het midden. Dat klinkt weer heel anders dan de Dom.

En we konden het zingen niet laten…. Er volgden nog korte optredens op de trappen naar de paleistuin en op de binnenplaats van de oude postkantoor. Een prachtige dag, afgesloten met terrasbezoek en diner. En natuurlijk weer een avondwandeling voor de volhouders. Een stad ‘s avonds en in dit geval ook ‘s nachts, ademt een totaal andere sfeer dan overdag.

De zondagochtend was gereserveerd voor de hoogmis in de Antoniuskerk. We leverden een topprestatie! De pastoor was vol lof over het zeer krachtige en toch ingetogen geluid van Fortissimo. De organist die ons o.a. begeleidde bij de Cantique de Jean Racine van Fauré was erg onder de indruk. Het zal ons niet verbazen als we over enige tijd een uitnodiging krijgen om nog eens langs te komen. Een musicus-pianist die “toevallig” de mis bijwoonde kwam na afloop van de dienst zijn grote waardering uiten.

Dit was ons laatste optreden in Trier. Tijd om richting Bergen op Zoom te gaan. Een afscheid met weemoed, versterkt door druilerig weer. Geen terrassenweer, rust in de stad.

Onze zeer ervaren en deskundige chauffeur toerde ons naar Monschau. De toeristische route bracht ons tot grote hoogte. Ons hoofd in de wolken; symbolisch was dat al het geval, nu fysiek ook nog. In Monschau vertoefden we tussen en in de schilderachtige Fachbau panden. Hier en daar werd gegeten en/of gesnoept en “geëvalueerd”.

De terugreis verliep voorspoedig. Bergen op Zoom, nu toch zo’n 15 graden kouder dan Trier…. het paste geheel bij ons afscheid aan het eind van een succesvolle en plezierige reis.

Kerstconcert Fortissimo en Mea Dulcea 2017

Fortissimo en Mea Dulcea verzorgden dit jaar weer een Kerstconcert. Het is inmiddels traditie dat dit evenement plaatsvindt in de kapel van Sint Catharina. Wij zijn blij dat deze kapel behouden blijft, óók voor concerten. De akoestiek is geweldig mooi. Het zingt daar heerlijk en de begeleiding door betrokken vrijwilligers is fijn.

De kapel zat weer helemaal vol, ongeveer 200 bezoekers. Wij waren blij dat we veel Vrienden van Fortissimo konden verwelkomen.

Mea Dulcea opende het concert vanaf het koor, waar dirigent Ted van der Heijdt het begeleidde op het orgel.

Hierna sprak Janine de Kok namens Stichting “De Paraplu”. De opbrengst van de vrijwillige collecte na afloop van het concert ging dit keer gaan naar  “De Paraplu”. Deze stichting bekommert zich om de zwakkeren in onze maatschappij en gaat in op signalen van de wijkverpleging en sociaal verpleegkundigen. Soms wordt een financiële ondersteuning gegeven, vaker een materiële in de sfeer van de eerste levensbehoeften. De opbrengst bedroeg €718,94. Een recordbedrag. Stichting “De Paraplu” is hier erg blij mee. Wij bedanken de gulle gevers.

Fortissimo zette het concert voort met een aantal stukken à capella , waarna Mea Dulcea en Fortissimo “The Lamb” van John Tavener, en het “O sacrum convivium” van Luigio Molfino  samen zongen. Beide stukken maakten veel indruk. Luister en kijk naar deze volstrekt illegale opnamen:

Na dit gezamenlijk optreden gingen Mea Dulcea en Fortissimo afzonderlijk à capella verder, waarna het concert gezamenlijk werd afgesloten met twee traditionele kerstliederen.

Het applaus na afloop en de reacties van de bezoekers sprak boekdelen. Het duurde lang voordat de mensen waren uitgepraat en de kapel leeg was.

De koren verzamelden zich na afloop van het concert in café Oosterwaal, waar de van oudsher bestaande band, onder het genot van een hapje en een drankje, nog werd verstevigd.

Enkele foto’s om een indruk te krijgen de koren én de mooi kapel:

 

 

 

 

Fortissimo gaf Sant’ Egidio kleur

De Gemeenschap van Sant’ Egidio organiseerde een bijeenkomst op 19 oktober in de Quirinuskerk in Halsteren. Fortissimo verzorgde de muzikale invulling met gospels, spirituals en één van de Quatre Prières van Poulenc. De kerk leent zich uitstekend voor de gekozen muziek. Er was een flink aantal deelnemers aan de bijeenkomst. Zij genoten ervan.

20171019_193649

Flyer Sant' Egidio- avond 19 oktober Halsteren

 

Optreden Fortissimo tijdens Ibach-festival een succes

Portret Oscar van Hemel
Op zondag 24 september was Fortissimo dé publiekstrekker tijdens de herdenking van de 125e geboortedag van Oscar van Hemel. Het festival heeft in Bergen op Zoom de naam Ibach festival meegekregen, vanwege het orgel in de Gertrudiskerk.
Het festival behelsde veel meer dan orgelmuziek. Een strijkkwartet, een beiaardier en solo-zangers namen deel aan dit evenement. En natuurlijk Fortissimo met Twee Contrasten, Copla’s en Jubelstadje.
De kerk was goed gevuld. Veel familieleden van Oscar van Hemel en mensen van de Stichting met dezelfde naam waren aanwezig in de kerk. Ook best veel ander publiek. Het optreden van Fortissimo was een geweldig succes. Van alle kanten kwamen felicitaties en onze dirigent Kristin Roland was zeer tevreden met het optreden. Het was het zoveelste bewijs van de kwaliteit van Fortissimo.
Voor meer informatie hier de link naar de website van de Stichting: http://www.oscarvanhemel.nl/herdenkingsjaar-2017.

Voorjaarsconcert in de Sint Martinuskerk te Halsteren

Op zondag 21 mei verzorgde Fortissimo een concert in de Sint Martinuskerk in Halsteren. Dit voorjaarsconcert had drie thema’s: Nederlandse schrijvers, ambachten en voorjaar.

Poster 2017a.pub

Door een volle agenda in het najaar koos het koor voor een voorjaarsconcert in plaats van een najaarsconcert. Een schot in de roos: De kerk was goed bezet met enthousiast publiek. Het programma was zeer gevarieerd.

Microsoft Word - Opzet programmaboekje voorjaar 2017.docx

Onze vaste spreekstalmeester Wim Speek presenteerde het programma. Ben de Groot en Robert van Schaik brachten de teksten op ludieke wijze. Het geheel werd opgefleurd met een diapresentatie.

IMGP0766

De intermezzo’s werden verzorgd door Duo Friviool, Carmen Jacobs en Peter Kanters. Het was een verrassend optreden. Op 2 instrumenten en 13 snaren (6 van de gitaar en maar liefst 7 op de viper) en met tweestemmige zang brachten zij jazzy stukken, meestal op basis van popmuziek.  Werkelijk virtuoos en dat konden we aan de reacties van het publiek goed merken. Voor geïnteressseerden, hun website: http://www.friviool.nl

 

IMGP0702

 

 

IMGP9830b

De Sint Martinuskerk leent zich prima voor een concert: Precies groot genoeg, althans voor Fortissimo. De akoestiek is goed en er is gelegenheid om koffie en thee te presenteren.

Na afloop van het concert spraken we mensen uit het gehoor. Ze waren allemaal even enthousiast over het optreden. Zelfs per mail kwamen er complimenten.

Het was een schitterende zonnige zondag. Wij vierden dit na afloop van het concert op het tuinterras van café Tivoli. Erg gezellig!

Kerstconcerten bij De Bergse Actieve Senioren en de Katholieke Vrouwenvereniging

Honderden mensen hebben op 14 december genoten van Fortissimo.

In de middag zong Fortissimo tijdens een mis in partycentrum Rozenoord. De Bergse Actieve Senioren hadden weer een sfeervolle kerstviering georganiseerd. De zaal was stampvol en je “kon een speld horen vallen”. Na de mis zong Fortissimo als toegift nog een aantal mooie kerstliederen.

img_5075

‘s Avonds gaf het koor een concert voor de Katholieke Vrouwenvereniging. In buurthuis De Kastanje was het ook een drukte van belang. Al bij de inzet van het Otsje Nasj (Russisch Onze Vader) ging het dak eraf. Een doorsnee van wat Fortissimo op het repertoire heeft, zorgde ervoor dat de stemming er goed in zat. De keuze was gevallen op composities die de vrouw in het zonnetje zetten. Na de pauze stond het programma in het teken van kerstmis.

 

Kerstconcert met Mea Dulcea op 11 december 2016

Poster kerstconcert 2016.pubFortissimo en vrouwenkoor Mea Dulcea verzorgden in de Sint-Catharinakapel hun jaarlijkse kerstconcert. Ondanks de koopzondag en de “concurrentie” van zeven andere concerten in de stad nestelden veel mensen zich in de kapel. Het schip en de kruisbeuk zaten al gauw vol, zodat uitgeweken moest worden naar het koor achterin de kapel. We mochten bijna 300 bezoekers tellen.

Microsoft Word - Opzet programmaboekje kerst 2016.docx

Mea Dulcea werd gedirigeerd en op piano begeleid door Ted van der Heijdt. De kerststemming zat er direct goed in. Het “In dulci jubilo”, in een modern jasje gestoken door Karl Jenkins, klonk zeer bijzonder. Het enige kerstlied dat Debussy componeerde maakte ook indruk. Debussy schreef “Noël des enfants qui n’ont plus des maisons” in 1915 als aanklacht tegen de Eerste Wereldoorlog. Met dit indrukwekkende optreden van Mea Dulcea was de toon gezet. Het concert kreeg een geweldig vervolg.

004a

Mea Dulcea en Fortissimo zijn van oudsher met elkaar verbonden. Het is elk jaar tijdens het kerstconcert weer een feest om samen  te mogen zingen. Ted van der Heijdt had de eer om het spits af te bijten met composities van Jaubert en Willocks.

011a

Na de kerstboodschap, uitgesproken door Chris Hellemons, locatiemanager van Hospice De Markies, bracht Fortissimo een gevarieerd programma. Onze dirigente Kristin Roland soleerde bij het Mariä Wiegenlied van Max Reger en het traditionele Stille Nacht – Susa nina. De mensen in de kapel waren zichtbaar ontroerd. En het koor natuurlijk ook.

015a

025a

Na het optreden van Fortissimo leidde Kristin de koren o.a. door het prachtige “O sacrum convivium” van Luigi Molfino. Na de toegift “A merry Christmas” van Geoffrey Shaw, volgde een staande ovatie. De mensen bleven na afloop van het concert nog lang in de kapel nagenieten en de reacties waren zeer lovend.

027b

De toegang tot het concert was gratis. De opbrengst van de collecte ging deze keer naar de Stichting Vrienden Hospice De Markies. Locatiemanager Christ Hellemons koppelde tijdens zijn toespraak de kerstgedachte aan het goede werk van de Hospice.

vrienden-markies-vergroothospice-vergroot

Fortissimo en Mea Dulcea sloten het succesvolle concert af met een hapje en een drankje bij café Oosterwaal, waar het altijd gezellig is.

 

 

 

 

Herfstconcert op 13 november 2016 in de Ontmoetingskerk

Een flink aantal bezoekers genoot in de prachtige Ontmoetingskerk van het traditionele Herfstconcert van Fortissimo.

Poster 2016.pub

imgp7617

Het concert stond in het teken van van Europese componisten uit alle windstreken. Goed voor een gevarieerd programma met voor elk wat wils, zoals u hier kunt lezen:

programma

Het Bergen op Zooms Blazersensemble onder leiding van Rien de Jongh sloot aan bij het thema. Voor en na de pauze liet het ensemble horen waartoe het in staat is met stukken van onder andere Clark, Grieg, Debussy, Poulenc en Gershwin. Hier en daar swingde het behoorlijk en zagen we mensen stiekem meebewegen.

imgp7593

imgp7607

Het is uiteraard moeilijk om als zangers van Fortissimo een objectief oordeel over het concert te geven. Je gaat af op je eigen gevoel, de reactie van je medezangers en van het publiek. Bij die laatste categorie moet je niet met een al te hoopvolle uitdrukking op je gezicht de vraag stellen: “En, hoe vond je het..”, want dan is de kans groot dat je een te rooskleurig antwoord krijgt. Maar we hebben van heel wat bezoekers vernomen dat men erg genoten heeft.

We hebben het ons niet gemakkelijk gemaakt. Naast enkele “gouden oude”- nummers koos onze dirigente ook voor componisten uit de 20-ste eeuw, waar we als koor veel repetitietijd in moesten steken. Het beluisteren van die werken vraagt van het publiek vaak niet alleen ontspanning, maar ook de nodige concentratie: tekst en muziek zijn zo op elkaar aangepast, dat je op het puntje van je stoel moet zitten om er ten volle van te genieten. We denken daarbij aan “ De Profundis” van de Spaanse componist Xavier Busto, maar ook aan het komische “Drie meneren in het woud” van Annie M.G. Schmidt, op muziek gezet door Jacques Reuland. Natuurlijk moeten de zangers, naast de noten, ook die teksten goed over laten komen. Soms is dit erg lastig, omdat de muziekpartij de nodige aandacht vraagt. Soms helpt de componist je erbij door de teksten achtereenvolgens door de verschillende stemmen apart te geven, zoals bij “De tuinman en de Dood”, van Henk van der Vliet op tekst van het bekende gedicht van P.N. van Eyck.

We hebben het gevoel dat we in het concert groeiden. Na de nodige zenuwen over enkele nummers voor de pauze, groeide het vertrouwen en waren we, zeker in het tweede deel, erg tevreden over onze prestatie. Dit liet het publiek ons ook merken, toen we, na een gezamenlijk uitvoeren van “Merck toch hoe Sterck” met het Blazersensemble, een staande ovatie kregen.

Kristin en Rien, bedankt voor jullie inspanningen om er iets moois van te maken! De bloemen waren daar een kleine uitdrukking van.

En nu op naar het Kerstconcert, samen met Mea Dulcea, op zondag 11 december in de kapel van voormalig Huize St.-Catharina. U bent weer van harte welkom!

 

 

 

 

 

 

Concertmis Antwerpen 6 november 2016

De Sint-Paulusparochie in Antwerpen organiseert door het jaar heen koormissen.

Op 6 november 2016 was het de eerste keer dat Mannenkoor Fortissimo daar een dienst opluisterde. Dat was een indrukwekkende belevenis. Zowel voor het koor als, gezien de vele positieve reacties van het “kerkvolk” en de pastoor, voor de luisteraars.

Fortissimo zong gedurende de mis een gevarieerd aantal stukken uit haar repertoire:

Haec Dies van Albert de Klerk
O Quam suavis est van De Vocht
De Cherubijnenzang uit de Byzantijnsche mis
Pater Noster van Albert de Klerk
Domine Non Sum Dignus van Da Palestrina
Otsje Nash (trad Russisch)
Confirma hoc van Gallus

Het koor maakte van de gelegenheid gebruik om er een dagje uit van te maken.
De buschauffeur was zo vriendelijk ons op de heenreis een stuk van de haven te laten zien. Vooral om langs het nieuwe Havenhuis te rijden, een ontwerp van de onlangs overleden wereldberoemde architecte Zaha Hadid.havenhuis

Het door de Nederlandse architecten Michiel Riedijk en Jan Neutelings ontworpen MAS (Museum aan de Schelde) kwam ook in het vizier.mas

In de Sint-Pauluskerk werden wij verwelkomd in de crypte en van koffie voorzien.

Het koor zong, zoals het hoort, op het koor achterin de kerk onder het monumentale orgel. Het ging geweldig goed! Als vanzelf vindt een koor daar de juiste opstelling, zodat je elkaar goed kunt horen en een goede samenklank kunt laten horen. Na de mis kreeg het koor een luid applaus van voorgangers, kerkmeesters en kerkgangers.img_4743
Tijdens de mis werd het orgel bespeeld door Hugo Loos.

De voorganger was pastoor Paul Scheelen, die ons na afloop van de dienst, op humoristische wijze vertelde over “zijn” mooie kerk en de kunstschatten, maar vooral ook over het goede werk dat de parochie doet. De laatste jaren is dit voornamelijk de ondersteuning van vluchtelingen zonder papieren.

img_4767Ons gezelschap begaf zich hierna naar Museum Het Vleeshuis. Een prachtig gebouw met een erg mooie verzameling muziekinstrumenten en partituren. Een beiaard die je zelf kunt bespelen, een opstelling over een klokkengieterij en een fabriek van blaasinstrumenten, van alles is er te beleven.

img_4780Na  de lunch maakten wij een stadstour met de bus. Interessant waren de verhalen van de stadsgids, die het niet kon nalaten ons het prachtige treinstation van binnen te laten zien. Succes verzekerd! En natuurlijk daar even de akoestiek van de 43m hoge koepel getest. Die is prima in orde….

 

img_4798

 

Ons uitstapje werd afgesloten met een drankje in de catacomben van de stad: Café de Pelgrom. Gezellig! En zingen!

 m

 m

Kunst in de Monumenten

img-20160910-wa0000

 

Tijdens Kunsten in de Monumenten, op zaterdag 10 september 2016, zong Mannenkoor Fortissimo in de Hofzaal van het Markiezenhof. Kunst in de Monumenten stond dit jaar in het teken van Iconen en Symbolen.

Fortissimo bracht een zorgvuldig samengesteld programma ten gehore:

“Merck toch hoe sterck”, bewerkt door Simon Terpstra,
“Jubelstadje”, van Anton van Duinkerken, gecomponeerd door Oscar van Hemel,
“Postiljon”, van Jacobus Revius, getoonzet door Andries de Braal,
“De tuinman en de Dood” van P.J. van Eyck, met muziek van H. van der Vliet,
“A Madame de Pompadour”, van Voltaire, gecomponeerd door Albert de Klerk en
“Twee contrasten” van Oscar van Hemel.

De zaal zat vol en er stonden ook nog mensen. Bij een optreden van Fortissimo niet ongebruikelijk.
Er werd aandachtig geluisterd.

Kenners weten dat Fortissimo vaak muziek vol dissonanten ten gehore brengt. De stukken die het koor nu zong zitten vol dissonanten. Het is van belang dat er geen “bijgeluiden” zijn. Dat stoort enorm, want koorleden moeten heel goed naar elkaar luisteren en exact de juiste toon “pakken”.  Als dat niet gebeurt raakt het koor het spoor bijster. Andere stemmen zoeken naar een oplossing om weer de juiste koorklank te krijgen, maar dat gaat meestal erg mis, zodat het koor binnen korte tijd zeer vals klinkt.

Het was de tweede keer dat Fortissimo tijdens Kunst in de Monumenten in de Hofzaal zong. In tegenstelling tot vorig jaar, waar we slechts “concurrentie” hadden van een modeshow in een van de tuinen van het Markiezenhof, kwamen er nu allerlei geluiden van buiten. Twee koren en een blaasorkest stonden in de directe omgeving van de Hofzaal te musiceren. Het geluid kwam door het glas in lood op bijna volle sterkte binnen.
Dit was erg lastig voor het koor. Enkele stukken liepen niet helemaal of helemaal niet zoals we wilden. Halverwege “A Madame de Pompadour” moest onze dirigent zelfs stoppen, om opnieuw de toon aangeven.

Gelukkig zeiden toehoorders na afloop dat zij ook veel last ondervonden van omgevingsgeluiden. Men was het erover eens dat het in deze omstandigheden wel heel erg moeilijk is om de gekozen muziek loepzuiver te zingen. Toch had men volop genoten van onze Iconen en Symbolen.

In het Mollerlyceum werd een deel van het programma nogmaals uitgevoerd. Dit werd aangevuld met:

“Ezekiel saw de Wheel” in een arrangement van Don Large,
”Der Tummler” van Andreas Rauch en
“Aura Lee” in een arrangement van Robert Shaw.

naamloos-1In  het Moller en in de omgeving was het stil. Het koor kon hier in een zeer ontspannen sfeer zingen. Het was goed om op deze manier het optreden af te sluiten.

De “nazit” in de Franse tuin, deed de moeilijkheden van eerder die middag snel vergeten.

 m

 m

Volkoren Middelburg

IMG_2877

Op 5 juni 2016 nam Fortissimo weer deel aan Middelburg Vólkoren. Inmiddels voor de derde keer.

We zongen in een volle Doopsgezinde kerk en in het Gasthuis werd het een gezellige boel. Er waren zelfs mensen in het publiek die een poging waagden mee te zingen.

Het koor bracht een een gevarieerd programma: stukken van o.a. Henk Badings, Oscar van Hemel, Mathieu Dijker, Henk van der Vliet, maar ook van Francis Poulenc, Clément Jannequin, Thomas Weelkes en Andreas Rauch.

Na afloop hebben we gegeten bij een wokrestaurant. Dat was een succes en voor herhaling vatbaar.

Middelburg VÓLkoren startte in 1999 en heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een volksfeest met duizenden bezoekers. En mét de publieke belangstelling nam ook de belangstelling van koren toe. Voor deze 18de editie schreven zich maar liefst 225 koren in, waarvan er 166 een plaatsje kregen. Koren in allerlei genres: klassieke koren en popkoren, meezingkoren en kleine ensembles, gospelkoren en shantykoren en nog véél meer!

Deze koren zorgen voor een ongekend feestelijke sfeer in Middelburg. Op zo’n dertig locaties in de oude binnenstad verzorgen zij hun optredens: op zaterdagmiddag en -avond en op zondagmiddag. De toegang tot het festival is gratis. Op iedere locatie liggen programma’s gereed, maar uitgebreide informatie is te vinden op www.middelburgvolkoren.nl.

Een aanrader voor een dagje Middelburg tijdens het 1e weekend van juni 2017!

Naamloos-1